Bezárás

Célkitűzés

Célkitűzés, más szóval TERVEZÉS

Tedd a szívedre a kezed: hányszor jártál úgy, hogy egy-egy fontos dolgot beterveztél – úgy általában – a közeljövő egyik napjára, aztán néhány hónap múlva beláttad, hogy sajnos még mindig egy helyben toporogsz? Ha tetszik, ha nem, pontos tervezés kell a sikerhez.

El kell fogadnunk, hogy az emberi elme akkor veszi utasításként az elvégzendő feladatot, ha egészen konkrétan fogalmazzuk meg, mit kell tenni, ha eltervezzük, mikor tesszük meg, és aztán le is írjuk mindezt.

Persze nem vagyunk robotok, ezért elkél a segítség a tervezéshez is. Nekem nagyon tetszik a világszerte ismert és elismert sikerguru, Tony Robbins módszere. Lépésről lépésre mutatja meg, hogyan érdemes megtervezni egy-egy hetünket. Olvasd el, próbáld ki, használd!

 

1. Teremts időt a tervezésre!

Mint minden szokásnál, itt is az a fontos, hogy legyen helye és ideje a heted megtervezésének. Ha rituálévá tudod tenni a „hét-tervező” fél órát-órát, akkor nehezebb lesz kihagyni, mint megcsinálni. Döntsd tehát el, pontosan mikor fogsz leülni most vasárnap, hogy végiggondold a következő heted!

Este lesz, amikor a lakás már elcsendesedett? Netán az ebéd utáni sétát követően? Hol tervezel majd? A kedvenc foteledben ülve, jegyzettömbbel a kezedben, vagy az íróasztalnál a számítógéped előtt ülve? Az az ideális, ha mindig ugyanakkor és ugyanúgy teszel mindent. Szokássá kell alakulnia a tervezésnek…

Valahogy tedd vonzóvá ezeket a perceket: kortyolj közben egy finom teát vagy kávét, tedd fel a kedvenc relaxációs zenédet, vonulj félre egy kicsit a háztartással kapcsolatos feladatoktól, vagy a gyerekzsivajtól, zárj magadra egy ajtót, vegyél hozzá egy gyönyörű jegyzetfüzetet, stb.

Írd le most: Vasárnap mikor és holt tervezed meg a következő heted!

 

2. Hunyd le a szemed és vizualizálj!

A vasárnapi tervezés első öt percét töltsd lehunyt szemmel! Végy néhány mély lélegzetet, lazulj el és képzeld el az ideális jövőt: hol akarsz tartani 5 év múlva? Melyek a hosszú távú céljaid? Lásd, és érezd, milyen az, amikor már meg is valósultak!

Ennek az a lényege, hogy a megfelelő hullámhosszra hangold magad: először a nagy, teljes képet kell látnod ahhoz, hogy kedved legyen végiggondolni az odavezető kis lépéseket. Ha arra fókuszálsz, ami igazán számít, ha látod magad, hogy azzá váltál, akivé akarsz, akkor erőt meríthetsz mindebből, és ötleteket is kaphatsz a konkrét lépésekhez.

 

3. Ünnepeld meg az elmúlt hetet!

Szánj rá 5-10 percet, hogy felidézd az előző hét legfontosabb sikereit. Sokszor olyanná válunk, mint mókus a kerékben: leszegett fejjel dolgozunk napról napra, de sosem állunk meg, hogy megünnepeljük magunkat. Emiatt aztán folyamatosan elégedetlenkedünk és az önértékelésünk is egyre alacsonyabbá válik.

Úgyhogy írj le minden pozitívumot – válogatás nélkül – ami belefér a siker kategóriába és a megelőző hét napban történt veled. Ha rekord forgalmat bonyolítottál, ha megdicsérték az angol kiejtésedet, vagy az új frizurádat, ha minden este meséltél a gyereknek, ha tényleg elmentél kocogni háromszor, vagy végre rendet tettél a kacatos fiókban: minden számít, ami csak eszedbe jut.

Éld át az örömöt! Ünnepeld magad: érezd át, milyen fantasztikus ember vagy és mi mindenre vagy képes! Ez a büszkeség lesz önbizalmad alapja és ez az önbizalom adja majd az energiát, hogy sikertörténetet kovácsolj a következő hetedből is.

Tedd ezt: írj össze legalább 10 dolgot! Több lehet, de kevesebb nem. Olvasd végig a listát és éld is meg a büszkeséget, amelyet a sikereid adnak számodra!

 

4. Jegyezd le a megtanult leckéket!

A következő 2-5 percben írd le, mi mindent tanultál az elmúlt heti tapasztalataidból. A leckék fontosak, de elvesztegetjük őket, ha nem gondoljuk végig a jelentőségüket. A meglátásaink feledésbe merülnek, és legközelebb is elkövethetjük ugyanazokat a hibákat. Ilyen lecke lehet az, amit megértettél az emberi kapcsolatokról például egy konfliktus okán, vagy a pénzcsinálásról egy gazdag emberrel folytatott beszélgetésből, netán a vonzó külsőről egy sportolótól kapott tanácsokat követően.

 

5. Elemezd mindazt, ami nem jött össze!

Most szánj néhány percet arra, hogy végiggondold, mi az, ami nem sikerült. A dolgok sokszor nem terv szerint alakulnak.

Légy magaddal kíméletlenül őszinte: mi maradt el és miért? Mi okozta a gondot? Mit tehettél volna, hogy elkerüld a bajt? Hogyan fejleszted majd magad, hogy legközelebb ne lépj ugyanabba a folyóba?

Példa: nem dolgoztad ki a tervbe vett cikket, mert lekötött a céges postafiókodba érkezett nagyszámú levél. Tanulság: jövő héttől nem lesz nyitva a levelező program reggeltől estig, mert minden érkező levél hosszú időre elvonja a figyelmedet a fontos dolgokról.  Ezután egyszer délelőtt és egyszer délután adsz magadnak egy órát, hogy az összegyűlt leveleket gyorsan megválaszold.

 

6. Most már készen állsz a tervezésre!

Vedd kézbe a célkártyáidat: ha még nem voltál Sikerkód tanfolyamon, akkor fókuszálj a következő területekre. Pénzügyek, karrier, szabadidő, kapcsolatok, egészség és külső megjelenés, személyes fejlődés, közösségi célok. A Sikerkód ezeken a pilléreken tanítja a célkitűzést, ha megvannak a leírt céljaid, most van itt az idő, hogy megtervezd, az egyes célokért milyen konkrét lépéseket fogsz tenni a következő hét napban.

Válassz ki hét konkrét eredményt, amelyet a következő héten el akarsz érni, és az oda vezető lépéseket oszd be úgy, hogy mindenre jusson idő az elkövetkezendő hét napban.

 

7. Mindennek adj konkrét időpontot!

Sokan gondolkodás nélkül írnak teendőlistákat, és nem veszik számba, egy-egy dolog megvalósítása milyen sok időt vesz igénybe. A konkrét feladatokhoz konkrét idő-intervallumokat kell hozzárendelni. Tartsd észben, hogy egy dolgos napon is legfeljebb 3-5 fontos feladatot tudunk csak elintézni, és azt is, hogy ezekre a feladatokra nem lesz 20 órád, legfeljebb 8-10.

Tony módszere szerint konkrét időpontokra van szükséged: úgy írd be a naptáradba a teendőket, mintha valóban megbeszéléseket szerveztél volna, saját magaddal. Tartsd be aztán úgy ezeket az időpontokat, mintha tényleg a legfontosabb üzleti partneredhez mennél. Vedd magad komolyan. Az elme akkor dolgozik a legjobban, ha pontosan tudja, mennyi ideje van egy-egy feladat megoldására. Ha a naptárbejegyzésed szerint egy új ötlet kidolgozására másfél óra áll rendelkezésedre, akkor az a 90 perc szóljon a feladatról, de úgy, hogy tudod, CSAK kilencven perced van, hogy előállj a megoldással. Ezzel segíthetsz magadnak a legtöbbet.

Tedd ezt: minden napra írj be legalább három fontos feladatot! Rendelj melléjük egészen konkrét időpontokat!

 

És végül néhány jó tanács:

Fogadd el, hogy néhány dolog hosszabb ideig tart, mint remélted! Ne oszd be minden perced, hagyj időt az elhúzódó feladatokra és a pihenésre is! Viseld el, hogy nem feltétlenül sikerül mindent a terveid szerint megvalósítani! Nem vagy egyedül: a profik sem gépek. A legfontosabb dolgokat a hét elejére időzítsd: ilyenkor lelkesebbek vagyunk, mint péntek délután, nagyobb eséllyel sikerül tehát meglépnünk ezeket a lépéseket!

 

szerző: Szalay Ádám
http://www.sikerkod.hu/?p=blog&bpage=1&b=87

J.Sz.F.

A FELKÉSZÜLÉS-ről létrehoztunk egy külön Facebook oldalt, ahol folyamatosan olvashatja a legújjabb cikkeket a célkitűzés, motiváció,  önéletrajz és állásinterjú témákról: https://www.facebook.com/felkeszulesnemetmunka